Controlul asupra mărfurilor cu dublă destinație compromis în Republica Moldova

În urma dezvăluirilor recente din presă națională, constatăm că controlul de stat asupra mărfurilor cu dublă destinație în Republica Moldova este compromis, facilitând comerțul de piese de avioane către Federația Rusă, în pofida sancțiunilor internaționale. Această situație ridică întrebări esențiale referitoare la autoritățile responsabile precum și la aplicarea cadrului legal, mecanismele de control existente.

Investigațiile din presă autohtonă evidențiază că în perioada anilor 2022-2023 companiile moldave au realizat vânzări de piese pentru avioane în valoare de aproximativ 15 milioane de dolari. Aparent, aceste companii au reușit să aducă în țară și ulterior să reexporte fără mari obstacole mărfuri către țara aflată sub sancțiuni, toate acestea eventual fiind operate într-un vid al mecanismelor de verificare, subliniind „eficiența” competențelor profesionale ale responsabile de relații externe, securitate cât și control al frontierei de stat.

Neglijînd sancțiunile internaționale, Republica Moldova nu a aderat la regimul de sancțiuni anti-ruse, permițând astfel companiilor din republică să continue astfel de tranzacții. Investigația arată că mecanismul anterior a permis intermediarilor moldoveni să asigure transportul pieselor chiar până în aeroporturi rusești, evitând astfel înregistrarea în actele vamale moldovenești. 

Este necesar să se examineze și să se actualizeze cadrul juridic pentru a reflecta realitățile geopolitice și pentru a asigura că țara respectă angajamentele internaționale. Reforma din 2017 a schimbat competențele și responsabilitățile în domeniul controlului mărfurilor cu dublă destinație. Aceasta a facilitat apariția tradițiilor barbare la servicii de control de a verifica orice și oricând, ceea ce – alături de lipsa unui mecanism clar de interacțiune între organele implicate – a creat un mediu propice pentru astfel de practici nocive. 

Mai mult decât atât, după modificarea respectivă a legislației și procedurilor, era absolut necesar și realizarea următorului pas – implementarea unui sistem electronic bazat pe platforma web, deja dezvoltat cu suportul SUA și Uniunii Europene și testat cu succes. Acesta trebuia să permită prin internet solicitarea, examinarea și emiterea electronică a autorizațiilor respective, fără contact direct între entitățile economice și membrii Comisiei interdepartamentale de control asupra exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice. Asemenea abordare trebuia să reducă timpul de procesare și emitere a actelor permisive în mod centralizat și fără să fie supus riscurilor corupționale atât pentru agenții economici, cât și pentru autoritățile publice de resort.

Cu regret constatăm că implementarea acestui instrument electronic a fost viciată din neglijenta  autorităților responsabile cât și a reprezentanților Comisiei interdepartamentale de control asupra exportului, reexportului, importului și tranzitului de mărfuri strategice. Prin consecință mecanismul utilizat la moment presupune în continuare contactul fizic între secretariat și agenți economici solicitanți, fapt care tergiversează perioada de examinare/emitere a documentelor și, respectiv, sporește riscul apariției factorilor de corupție. Cu titlu de exemplu pot fi aduse unele cazuri, în care termenul de examinare s-a tărăgănat până la 8 luni!

Situația dezvăluită ridică întrebări serioase cu privire la profesionalismul și integritatea controlului mărfurilor cu dublă destinație în Republica Moldova. Este imperativ ca autoritățile să acționeze imediat pentru a îmbunătăți mecanismele de verificare, pentru a adera la standardele internaționale și pentru a implementa reforme eficiente în domeniul controlului mărfurilor cu dublă destinație.

În absența unor măsuri decisive, riscul de a tolera astfel de practici să persiste rămâne înalt, iar imaginea internațională a Republicii Moldova ar putea suferi consecințe negative. Este momentul pentru un angajament ferm în direcția asigurării integrității și transparenței în controlul mărfurilor cu dublă destinație.

Este crucială implementarea unui șir de măsuri conceptuale precum sunt: limitarea atribuțiilor de serviciu și a responsabilității personale a funcționarilor implicați,  îmbunătățirea supravegherii asupra tranzacțiilor cu mărfuri cu dublă destinație pentru a evita asemenea încălcări în viitor.

 

Echipa Lex-Econ consulting


Publicat

în

, ,

de către

Etichete:

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *