Prețul securității energetice a Moldovei sau Costul dominării pe piața gazelor naturale în anul 2023

Începând cu septembrie 2021 în Republica Moldova este declarată criză și stare de urgență în domeniul energetic. În acest sens, în octombrie 2021 au fost purtate negocieri cu conducerea Gazprom-ului, care s-au finalizat cu semnarea unui Contract de livrare a gazelor naturale pentru următorii 5 ani la condiții și principii diferite și anume: o nouă formulă de calcul a prețului de livrare, plata unui tranzit al gazului pe teritoriul Ucrainei etc. 

Cu toate acestea, în dorința de a exclude importurile de gaze naturale de la Gazprom, cu excepția consumului in regiunea transnistreană, începând cu noiembrie 2022, în baza mai multor decizii ale Comisiei Situații Excepționale s-a trecut la un alt mecanism de aprovizionare a pieței interne cu gaze naturale, care urma să asigură securitatea energetică a pieței interne la prețuri competitive și accesibile pentru populație.

Datorită schimbării formulei de calcul pe fonul unor fluctuații masive de pe bursele internaționale Republica Moldova a devenit mai vulnerabilă, ceea ce a determinat-o la finele anului 2022 să se dezică de gazele rusești, cu excepția consumurilor din regiunea transnistreană și în limita maximă de 5,7 mln m3 pe zi.

Pentru depășirea crizei energetice și acoperirea politicilor sociale pentru păturile social vulnerabile ale populației autoritățile guvernamentale au cheltuit peste 1,2 mlrd Euro. Această sumă a fost confirmată și de Comisarul European pentru Energie care a fost in vizita la Chișinău săptămâna trecută. Majoritatea acestor resurse financiare fiind împrumuturi de la serviciile europene, instituțiile financiare internaționale dar si țări donatoare.  

În lipsa unei informații depline și complexe asupra proceselor decizionale privind achiziția de gaze naturale, în societate planează suspiciuni enorme față de corectitudinea și integritatea factorilor de decizie responsabili de acest sector. Este de menționat, că prin intermediul Comisiei pentru Situații Excepționale s-a intervenit atât în procesul decizional, cât și s-au alocat sursele financiare pentru procurarea gazelor naturale atât pentru necesitățile pieței interne, cât și pentru rezervele strategice.

Astfel, conform deciziei Comisiei pentru Situații Excepționale SA Energocom a fost desemnat unic cumpărător de gaze naturale de pe piețele internaționale și asigurarea consumului și stocurilor de rezervă. 

Analizând evoluția lunară a prețurilor pe piața bursieră internațională și prețurile achitate de SA Moldovagaz pentru gazele procurate din surse bugetare și împrumuturile din străinătate, se observă o discrepanță de peste 213 mln USD, doar pentru achizițiile din anul 2023.

Lună Consumul lunar(mln m3) Dutch TTF Natural Gas Preț achiziție MOLDOVAGAZ USD/1000 m3 DiferențaUSD 
Preț EUR / MWh USD/1000 m3
Ianuarie  99,80 57,35 654,66 1136,59 48.096.691,32
Februarie 96,03 46,67 532,69 1072,11 51.798.241,29
Martie  66,22 47,85 546,16 1062,80 34.213.337,57
Aprilie 47,68 38,54 439,94 672,20 11.074.097,34
Mai  37,49 26,85 306,50 655,00 13.066.056,48
Iunie  14,70 37,10 423,53 567,50 2.116.293,51
Iulie  16,00 28,37 323,79 549,95 3.618.571,02
August  16,50 35,03 399,87 527,00 2.097.629,28
Septembrie  26,30 41,86 477,82 568,10 2.374.241,16
Octombrie  37,70 48,01 547,98 605,00 2.149.583,29
Noiembrie  83,60 42,09 480,46 605,00 10.411.413,67
Decembrie  137,80 32,35 369,28 605,00 32.482.424,77
TOTAL 2023 679,82       213.498.580,69

Motivele de bază fiind lipsa transparenței și competiției ofertelor la achiziția gazelor naturale; 

birocratizarea procesului; lipsa de capacitate și experiență in tranzacții internaționale nici la nivel guvernamental și nici la nivelul companiilor desemnate; politizarea și influența politică asupra procesului; monopolizarea artificială a pieței gazelor naturale și eliminarea operatorilor liberi de pe piață.  

În aceste circumstanțe este explicabil menținerea prețurilor de furnizare a gazelor naturale la cel mai mari nivel din regiune. Conform estimărilor unor experți acestea fiind de 4 ori mai mari, decât în unele țări ale Europei Centrale și din Sud-est, chiar mai mari decât în Romania si Ucraina. 

Mai mult ca atât, în condițiile in care livrarea gazelor naturale in Republica Moldova se realiza în baza contractului cu Gazprom-ul și conform formulei precedente de formare a prețurilor pentru gazele naturale în baza preturile mixului de produse petroliere, în criza energetică Republica Moldova avea de câștigat la preț enorm de mult, evitându-se șocurile și presiunile exagerate pe consumatorii finali, adică cetățeni și business. Cu alte cuvinte, costurile bugetare pentru trecerea crizei energetice avea să fie mult mai mici.

Echipa Lex-Econ Consulting


Publicat

în

,

de către

Etichete:

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *