Reflecții asupra inițiativei legislative de modificare a Legii nr.10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile

 

 

Situația generală

Sectorul privat și societatea civilă demult așteaptă lansarea discuțiilor pe marginea amendamentelor și completărilor la Legea nr.10/2016  privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile. Pe parcursul implementării Legii menționate s-au identificat un șir de inconsistențe, neconformități și abordări diferențiate care trebuie înlăturate. Pe de altă parte, realitățile, practicile și tendințele de pe piața internă dar și cea internațională au progresat semnificativ, de aceea se impune intervenția la normele primare și legale pentru crearea premiselor de dezvoltare accelerată a sectorului si alinierea la obiectivele țintă ale țărilor UE în utilizarea surselor regenerabile și protecția mediului înconjurător.

În acest context, este de notat că adoptarea Legii nr.10/2016 a fost un angajament asumat de Republica Moldova în contextul negocierii si semnării AA/DCFTA cu UE. Astfel, anexa VIII la DCFTA și Hotărârea Guvernului nr.808 din 07.10.2014 cu privire la aprobarea Planului național de acțiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană, prevede armonizarea parțială a cadrului legal național la Directiva UE nr.2009/28/CE privind promovară utilizării și consumului surselor de energie regenerabilă. Adoptarea acestei Legi a fost înalt apreciată de țările UE și CE. Problema de bază fiind punerea in aplicare a Legii, adoptarea cotelor pentru fiecare tehnologie de surse regenerabile atât la preț fix, cât și la tarif fix și elaborarea și aplicarea procedurilor guvernamentale pentru repartizarea cotelor pentru producătorii eligibili mari.

Cu toate aceste, până în prezent RM nu a reușit să-și consolideze securitatea sa energetică și să valorifice potențialul oferit de sursele regenerabile. Ponderea surselor regenerabile in consumul total de energie este de cca 5%, preponderent în sectorul producerii energiei electrice și aceea în baza turbinele eoliene la mâna a doua. Schemele de suport: preț fix și tarif fix sunt aplicabile parțial și ineficient. Doar, ANRE a început procedura de eliberarea a cotelor pentru tarif fix în anul 2020 și următoarea rundă în 2022. Alocând in ambele proceduri cca 165 mW, preponderent pentru centrale electrice fotovoltaice. Schema de suport în baza prețului fix nu este funcțională din lipsa de proceduri aprobate de către Guvern. Odată cu aprofundarea crizelor energetice și economice, precum și creșterea semnificativă a tarifelor pentru resursele energetice, s-a atestat o creștere a numărului de centralelor electrice individuale pentru autoconsum. 

În condițiile in care sectorul privat din țară și investitorii strategici nu au valorificat pe deplin oportunitățile investiționale oferite de cadrul legislativ existent, schimbarea abordării, regulilor și cadrului juridic este inoportun și contraindicat. 

Reglementarea surselor regenerabile în țările UE a început în anii 90, fiind bazat pe o abordare pragmatică, echilibrată și previzibilă în timp. Pe măsură ce creștea ponderea regenerabilelor în consumul total, se modifica abordarea, stimulându-se cele mai performante și inovative soluții, precum și aria de utilizare a regenerabilelor. Acest domeniu întotdeauna a beneficiat de asistență tehnică și financiară, precum și fonduri de stat pentru implementarea proiectelor investiționale pentru utilizarea surselor regenerabile, atât la nivelul consumatorilor casnici, cât și cei non-casnici. 

Cu toate acestea, Republica Moldova alocă resurse financiare modeste la susținerea proiectelor investiționale din utilizarea surselor regenerabile și acestea sunt incomensurabile cu resursele financiare disponibile in țările UE. Majoritatea investițiilor efectuate in acest sector sunt efectuate de mediul din țară și cetățeni care și-au asumat riscuri financiare și economice excesive. De aceea, schimbarea cadrului juridic într-un ritm accelerat va afecta interesele economice, financiare și sociale ale mediului de afacere autohton și cetățenii care deja au investit și care trebuie să beneficieze de garanțiile oferite de Legea 10/2016 în cazul in care are lor înrăutățirea cadrului juridic.

În final, în lipsa unor angajamente internaționale clare în preluare și implementarea Directivei UE 2018/2001 privind promovarea utilizării si consumului surselor de energie regenerabilă (obligatorie doar pentru țările UE), care a substituit Directiva UE 2009/28/CE, precum și necesitatea unei perioade considerabile de tranziție și valorificare a cadrului juridic actual în domeniul regenerabilelor,  se consideră prematură promovarea inițiativei legislative menționate.

Comentarii generale 

Mediul de afacere și societatea civilă salută inițiativa Guvernului și instituției responsabile de formularea și promovarea politicilor in domeniul energiei de a elabora reguli noi în domeniul utilizării surselor regenerabile, care ar implementa pe deplin Directiva UE 2018/2001. Cu toate acestea, acest proces trebuie să fie bazat pe o diagnoză a situației și problemelor din sector și propunerea unor soluții care ar facilita și accelera procesul de utilizare a surselor regenerabile, inclusiv și aria lor de aplicare. După caz, de propus soluții de remediere a situațiilor problematice identificate, de formulat norme viitoare de reglementare, care ar arăta tendințele din sector și perioadele de tranziție suficiente pentru acomodarea și conformarea la acestea fără riscuri excesive in special pentru mediul de afacere autohton. Mai mult ca atât, orice inițiativă legislativă trebuie să satisfacă intereselor statului, cetățenilor și tuturor producătorilor și operatorilor din piață. 

Proiectul legii vine cu o abordare complexă si detaliată la următoarele subiecte:

  • Reglementarea modului de eliberare și utilizare a garanțiilor de origine și crearea unei piețe locale a acestora;
  • Criterii de durabilitate și de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră pentru biocarburanți;
  • Promovarea utilizării energiei regenerabile pentru încălzire și răcire, în special limitarea/interzicerea debranșărilor de la sistemele centralizate de încălzire și facilitarea extinderii acestora; 
  • Reglementarea și utilizarea energiei regenerabile in transporturi și utilizarea biocombustibililor prin amestec cu combustibilii fosili clasici (produsele petroliere etc.);
  • Norme primare privind echilibrarea pieței energiei electrice, atât de către producătorii eligibili, cât și producătorii liberi de pe piață și modul de  repartizare a plăților;
  • Eliminarea garanțiilor pentru buna execuție și participare la licitații pentru licitațiile publice la prețuri fixe;
  • Drepturi și garanții suplimentare pentru producătorii eligibili mari la comercializarea energiei electrice (contracte pentru diferențe, contracte asiguratorii pentru termen lung – Art.38/3);
  • Obligații financiare suplimentare pentru furnizorul central- Energocom (de ex.: crearea unui sistem de plăți garantate, cont dedicat, achitarea pentru sistarea producerii de energie electrică etc.);
  • Interzicerea instalării echipamentelor mai vechi de 48 luni până la momentul punerii acestora in funcțiune; 
  • Schimbarea cadrului juridic de reglementare a producerii de energie electrică de către consumatorii casnici și non-casnici cu capacitate de până la 200 kW: trecerea de la contorizarea netă la facturarea netă, iar surplusul de energie generată sa fie livrat in rețea cu titlu gratuit;
  • Elaborarea mai multor acte normative secundare la nivel de Guvern și ANRE pentru punerea in aplicare a prezentei legi, care va schimba arhitectura actuală.

În linii generale, inițiativa legislativă menționată promovează în mod unilateral interesele producătorilor eligibili mari și operatorii mari din sistemul energiei electrice și termice (garanții financiare, acces la rețea, plată in cont dedicat garantată, echilibrare preferențială, facturarea netă etc.). Pe de altă parte, se ignoră interesele producătorilor autohtoni mici (fermieri, IMM, antreprenori individuali), care deja gestionează centrale electrice din surse regenerabile, dar și cetățeni care au instalat centrale electrice sau termice performante individuale.

Astfel, având în vedere faptul că modificările și completările la Legea nr.10 din 26.02.2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile propuse spre examinare sunt substanțiale, care extind aria de acoperire, dar și ca conținut și substanță, în temeiul art.70 al Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative se propune republicarea acestei Legi în întregime. 

Proiectul Legii dat cuprinde domenii noi de reglementare și anume: biocarburanții; consumul de energie regenerabilă pentru încălzire și răcire; consumul de energie regenerabilă în transporturi; autoconsumul etc. care afectează concepția generală sau caracterul unitar al actului legislativ. În aceste condiții se aplică prevederile Art.63 al Legii 100/2016 cu privire la actele normative, care obligă elaborarea unui act nou, urmând să fie abrogată Legea nr.10/2016 în întregime. 

Complimentar găsiți obiecțiile ți propunerile tehnice proiectul respectiv…


Publicat

în

, ,

de către

Etichete:

Comentarii

Un răspuns la „Reflecții asupra inițiativei legislative de modificare a Legii nr.10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *